Lagar och regler
Hur ser lagarna ut?
-
Lagarna angående tobak varierar väldigt mycket beroende på vilket land du granskar men grunderna blir alltmer detsamma. På grund av att de skadliga hälsoeffekterna angående tobak har blivit alltmer upplysta så tvingas länder till att skapa striktare regler för att upprätthålla ett bra rykte. Sverige är ett av de länder som har de striktaste reglerna och våra lagar kan sammanfattas i fyra kategorier: Rökfria områden, information på tobaksförpackningar, marknadsföring och åldersgränser.
Rökfria områden:
-
I Sverige råder rökfria miljöer i skolverksamheter, lokaler inom sjukvården, teatrar, biografer, restauranger och t.o.m på busshållplatser. Regeringen har som mål att avskaffa rökning i nästan alla offentliga miljöer för att motverka användning av tobak och låta folket vara ifred. Konsumenter har nämligen rätt till att använda varorna men folket har också rättigheten att undvika skadliga ämnen på offentliga områden och arbetsplatser.
Information på tobaksförpackningar:
-
I regelverket finns oerhört många beskrivningar angående hur tobaksförpackningen ska vara uppbyggd. I förebyggande syfte måste cigarettförpackningar och snusburkar innehålla noga beskrivningar som visar produktens nackdelar och bieffekter. Ingen form av marknadsföring får finnas, man får alltså varken antyda att ens produkter är bra eller bättre än andra företags varor. Produkten måste ha tydliga beskrivningar angående nikotin/kolmonoxid/tjärhalten och dessutom får varan inte likna en kosmetisk produkt.
Marknadsföring:
-
Sammanfattat sätt får ingen form av marknadsföring finnas, och egentligen utgår lagarna från att tobaksprodukter ska vara svåra att få tag i. Till exempel måste affärer se till att varken cigaretter eller snus får synas utifrån butiken, dessutom får inga periodiska skrifter, tv-program, radioprogram eller andra medier marknadsföra tobak.
Åldersgränser:
-
I Sverige råder 18-års gräns på alla produkter som innehåller tobak. Enligt lag får man varken ge ut eller sälja tobak till någon som är under 18 år. Butiker bör även fråga efter legitimation vid försäljning till någon som ser ut att vara under 25 års ålder och det måste även finnas tydliga beskrivningar om denna åldersgräns i butiken. En mindre känd lag i Sverige är att butikssäljaren har rätt att neka till försäljning till någon om man misstänker langning.
Följs de? (våra åsikter)
-
I ett land som Sverige är det lätt att få en känsla över trygghet och disciplin, fast många ungdomar och väl insatta människor kan nog relatera till att detta inte stämmer. Visserligen råder rökfri mark kring alla gemensamhetslokaler, arbetsmiljöer och ställen där barn vistas (med få undantag), däremot uppfylls detta sällan på många platser. Vi kan inte ge några specifika exempel, fast i vår stad finns grupper och personer som inte bara bryter lagarna, utan vill trotsa dem. På kvällarna används många skolor som samlingsplatser för grupper där många tenderar att testa droger och tobak, offentliga uteplatser är sällan rökfria och de flesta vet inte ens att ställen såsom busshållplatser är rökfria miljöer. Riksdagen försöker lagstifta för att motverka sådana händelser men är ofta begränsade då de får lägga många förslag på grund av att det kan orsaka konflikter (vilket är anledningen till varför man får röka på uteplatser, till exempel utanför restauranger). Vi kan alltid försöka motverka tobaksanvändning på ett varsamt sätt, fast lagar är inte lösningen på hela problemet.
-
Att ha strikta regler kring informationen på tobaksförpackningar är något som vi understödjer väldigt mycket, däremot är lagstiftningen väldigt orättvis då det endast är säljarens ansvar att se till så informationen finns med. Eftersom reglerna är väldigt stränga och komplicerade så är det nästan omöjligt att uppfylla kraven såvida du inte spenderar dagar att läsa igenom lagboken om uppbyggelsen på förpackningar. På grund av detta så blir företagaren ofta straffade då tobaksbolag lurar säljaren om att deras förpackning fungerar, fastän de egentligen fuskar genom att inte ta med vissa delar. Därför tycker vi att även tobaksföretaget bör ansvara till att förpackningen stämmer.
-
I början av 1900-talet fram till 1950 så pågick enormt mycket reklam inom tobaksindustrin eftersom hälsoeffekterna var okända. Snus ansågs adligt och rökare kopplades till välbärgade människor såsom läkare och entreprenörer. Synen på tobak fick en väldigt hög status, vilket blev en samhällsnorm som finns kvar än idag. Visserligen får tobaksföretag inte marknadsföra produkter på ett traditionellt sätt, fast de använder sig fortfarande av metoder för att få fram sina produkter och påverka användare till att konsumera deras produkter. Till exempel sponsras kändisar och andra influencers till att både använda och visa upp deras produkter. Att de försöker hitta kryphål i lagboken finns inget vi kan göra åt men de ger en tydlig överblick på deras avsikter; att tjäna så mycket som möjligt, oavsett vilka konsekvenser som tillkommer för andra.
Källor:
Tobaksfakta
Info från tillsynshandläggare i länstyrelsen Blekinge
Kommentarer